פחד מרעמים ורעשים חזקים בכלבים

כלבים רבים מגיבים בחרדה למשמע רעשים חזקים. הדבר בא לידי ביטוי גם בעונת החורף, כשבחוץ משתוללות סופות רעמים וברקים.

לכלבים שמיעה טובה וחדה, חוש השמיעה המפותח שלהם סובל מגרייה עוצמתית ופתאומית בעת רעש חזק, דבר שעשוי לגרום לכלבים רבים מטרד ופחד, ולעיתים אף יתבטא בכאב פיזי באוזניים. עלינו להפנים כי בדומה לבני אדם, גם כלבים (ובעלי חיים באופן כללי) יכולים לסבול מפחדים, חרדות וטראומות נפשיות.

 

איך נראה כלב הסובל מחרדת רעשים?

ניתן להבחין כי הכלב שרוי בחוסר שקט. הכלב נראה כמי שמשוטט ללא מנוחה ברחבי הבית, ללא מטרה מסויימת. הכלב המפוחד ינסה לעיתים לברוח מהבית, או מאידך, יסתתר בפינת החדר או תחת חפצים (שולחן, כיסא, מיטה) ויסרב לצאת. ניתן יהיה לראות כי נשימתו מאומצת ומהירה, לרוב ישמיע הכלב יללות ויבבות רמות. לעיתים, יסבול הכלב מבריחת שתן כתוצאה מהפחד, מחוסר תיאבון ודיכדוך. יהיו כלבים שיגיבו בחוסר ציות ותוקפנות, וינסו "לחפור" את דרכם למחסה, לשרוט את דלת הבית בכוונה להימלט או להרוס רהיטים ברחבי הבית.

 

כיצד אוכל לסייע לכלב שלי במצב שכזה?

חשוב להבין כי מבחינת הכלב לא נוצר קשר רציונאלי מיידי בין מזג האוויר השורר בחוץ לבין הרעש הרם שנשמע בעת סופת ברקים ורעמים – אין הכלב מסוגל להקיש מסקנה מיידית כי לאחר הופעת הברק יגיע רעם רועש. עם הזמן, כאשר ילמד לקשר בין עננות ומזג אוויר חורפי, ויצפה בכם מגיבים ברוגע, תגובתו תהיה מתונה יותר.

מבחינת הכלב מדובר ברעש צורם אוזניים ופתאומי המהווה עליו איום ומקורו לא ידוע.

תנסו לקבל בהבנה את המצב הנפשי בו שרוי הכלב, אך אל תראו לו שאתם מתרגשים, שמא יכנס למצוקה גדולה יותר. שדרו לכלבכם "עסקים כרגיל", כך ילמד כי מדובר במצב שגרתי שאינו מהווה איום או סכנה. במקביל להבנה ולאמפתיה, אל תתנו לכלב תשומת לב ייתרה, אחרת הכלב עלול לחשוב כי יש סיבה מוצדקת לפחדיו.

ראשית, השתדלו למזער מצבים אשר עלולים לפגוע בכלב – יש לארגן עבורו מקום בטוח בו יוכל להסתתר בעת רעש חזק מבלי לפגוע בעצמו. ארגנו חדר בו אין רהיטים רבים אשר עלולים לפגוע בו בעת השתוללותו. רצוי שהמקום יהיה חשוך ושקט, הדבר מדמה מערה בטבע – לשם בדרך כלל בורחות חיות בר בעת סכנה.  אפשרו לכלב להסתתר ואל תאלצו אותו לצאת ממסתורו. בעת השהייה במקום המסתור, רצוי לתת לכלב מזון או צעצוע אהוב, כך שיוכל לקשר חוויה נעימה וחיובית למקום. שימו לב כי אין לסגור את הדלת בחדר, על מנת שלא יחוש כלוא ויוכל לצאת כשירצה.

ניתן לנסות להסיח את דעתו של הכלב מהרעש, על ידי משחק עם כדור, תופסת או כל פעילות מהנה אחרת ש"מפעילה" אותו וגורמת למחשבתו לנדוד ממקור הפחד למשהו מהנה.

מה שלא תעשו, אנא, אל תנזפו בכלב או תענישו אותו על התנהגותו. לא רק שלא תצליחו בדרך זו למגר את הפחד, אלא תעצימו אותו ותגרמו לו להיות ממושך יותר, שכן הכלב יפחד גם מתוצאות מעשיו ויצפה מראש לענישה.

תוכלו להוריד במידה מסויימת את עוצמת תגובתו של כלבכם לסופה הקרבה, אילו תפעילו אותו ו"תתישו" אותו מראש. לפני סופה רצוי לצאת לטיול ארוך או לעסוק בפעילות פיזית שתעייף את הכלב, כך לא יוכל להשקיע אנרגיות מרובות לאחר מכן.

רצוי להשמיע בחיי היומיום בעוצמה נמוכה את אותם רעשים שגורמים לכלב חרדה, על מנת שיתרגל אליהם, תוך שאתם מזמנים לו חוויה נעימה – ליטוף, קול מרגיע, חטיפים טעימים וצעצוע אהוב.

השתמשו באותה טקטיקה בחג הפורים בו מפוצצים נפצים, ביום העצמאות טרם מתחילים זיקוקי הדי – נור, או בכל עת שנראה לכם כי צפוי רעש חזק וחריג.

במקרים בהם הטיפול ה"התנהגותי" לא מסייע, ניתן להתייעץ עם וטרינר אודות טיפול תרופתי כדוגמת ואליום או כל תרופה מטשטשת אחרת אותה ניתן לתת לכלב בעת סופה על מנת לסייע לו להירגע.

קיימת אפשרות לטיפול אלטרנטיבי טבעי בתמציות פרחי באך, על מנת להעניק מענה לצרכים הנפשיים – רגשיים של הכלב הסובל מחרדה. ניתן לבצע אבחנה לכלב במרפאה לרפואה משלימה עבור בעלי חיים ולהתאים עבורו טיפול בתמציות פרחי באך. מדובר בטיפול טבעי במאת האחוזים. במקרים מסויימים, ישולבו טכניקות ריפוי שונות, בהתאם לשיקול המטפל. במרפאתנו ניתן לאבחן ולהעניק טיפול משלים ייחודי מסוגו באיזור הדרום, עם המטפלת גליה ברזילי.

זיכרו, ככל שתהיו רגועים ותגיבו אל כלבכם באיפוק וקבלה, כך יטיב עימו ועם חרדותיו.

שתפו אחרים

נוספים שיכולים לעניין

מעדיפים שנחזור אליכם? 

השאירו פרטים ותיענו בהקדם. 

דילוג לתוכן