עזרה ראשונה במצבי חרום

אם כן, מספר בעיות הנפוצות עם הצעות צעדי טיפול ראשוני לפני פניה לוטרינר בבאר שבע.  ברצוני  לתת לך מידע כללי המאפשר טיפול ראשוני בחיות במצב חרום.

מאחר ולרוב במצב כזה אנחנו פועלים תחת לחץ נפשי גדול עדיף להיות מוכן עם ידע בסיסי שיכול מאוד לעזור ואפילו להציל את החיים של חיית המחמד שלך…

בראש וראשונה חשוב לשמור על קור רוח עד כמה שניתן, להרחיק את החיה ממקור הפגיעה ולקרא מייד לעזרה .

בעיות נפוצות – מה הם הסממנים?

עצירת נשימה – במידה וחיית המחמד שלך הפסיקה לנשום אתה יכול לנסות החייאה. כן מספר שלבים לפי הסדר:

1. וודא נשימה על ידי שמיעה מעל הפה וצפיה של תנועות בית החזה. במידה וחיית המחמד אינה נושמת יש להתחיל הנשמה מלאכותית על ידי סגירת הפה ונשיפות לתוך האף.

2. בדוק קצב הלב על ידי תחושה של קצב על פני שטח של הלב (מאחורי המרפק על בית החזה). אם אין דופק, ניתן להתחיל לחיצות על בית החזה- הנח את הכלב על הצד שלו להשתמש בשתי הידיים כדי לדחוס את החזה ממש מאחורי המרפק שלו על קיר בית החזה.

3. לאחר מספר סטים של הנשמה ועיסוי לב יש לעצור ושוב לעשות הערכה של נשימה ודופק, במידה ודופק ישנו להמשיך רק עם הנשמות.

גוף זר – אם החיה שלכם נחנקה, בעדינות ובזהירות תנסו להסתכל לתוך הפה  במידה ואתם רואים גוף זר והטמפרמנט של החיה מאפשר זאת תנסו לשלוף את זה החוצה. במידה ולא הצלחתם ניתן לבצע את תמרון היימליך על ידי הפעלת לחץ על הבטן של החיה. יש לבצע מספר דחיפות מהירות מהבטן לכוון הפה ושוב לבדוק האם גוף זר התקדם לחלל הפה.

הרעלה – במידה וחית מחמד שלך בלעה חומר שלא למאכל, תרופה שלא שייכת לה או במינון שלא נכון יש להתייעץ בדחיפות עם רופא ווטרינר לגבי המצב. חלק מהתרופות עלולות להיות מסוכנות אפילו במנות קטנות. הווטרינר שלך יהיה צריך לקבוע האם התרופה היא רעילה. כדי לעזור לווטרינר להחליט על ההשלכות של המצב תצטרכו לספק לו את המידע המדויק לגבי החיה והאירוע, כגון:

  1. גיל ומשקל החיה
  2. זמן מאורך לאירוע( מתאי הוא בלעה את החומר)
  3. סוג (שם גנרי- חומר הפעיל  עדיף) וכמות המשוערת של החומר

חומרים שונים ידרשו גישה טיפולית שונה. ישנם חומרים מהבים אינדוקציה להקאות, פחם פעיל, או טיפול נוזל בהתאם לעיתוי כמות וסוג התרופה שנבלעה.
חשוב לציין כי ישנם חומרים שלאחר בליעתם הקאה תגרום לנזק, כך שליפני כל צעד טיפולי יש להתייעץ עם ווטרינר בהכרח.

 

הקאות – במידה והקאה היא חד פעמית או מספר פעמים בודדות והחיה מרגישה ומתנהגת רגיל

( אוכלת, שותה, מצב רוח ללא שינוי) אין צורך למהר לבדיקה, ניתן להמתין מספר שעות ולראות לאיזה כוון זה הולך . אם חיית המחמד שלכם מקיאה שוב ושוב, נעשית רדומה, משלשלת, ישנו שינוי במצב רוח, חרדה או אגרסיה, זה מצב שדורש בדיקה מיידית. התייבשות שיכולה לנבוע מאבוד נוזלים דרך הקאה או שילשול, במיוחד בגורים, יכולה להיות קטלנית.

 

שבר – במידה וחיה מסרבת לדרוך על הרגל, סובלת מכאב, ישנה נפיחות ניכרת יש לחשוד על שבר.מומלץ להתקרב לחיה בזהירות. חיות רבות שאין להם היסטוריה של תוקפנות עלולים לנשוך כאשר הם כאובים. במקרה כזה דרושה בדיקה של רופא ווטרינר.

 

התכווצויות – במידה וחיה מתכווצת חשוב לעגן  עליה מפני החבלות, להרחיק את החפצים החדים ובמידת האפשר לרפד את הסביבה. להיזהר, חיות בזמן התכווצות עלולות לנשוך- להרחיק את הידיים מהפנים ופה, לא לגעת בלשון( בד"כ חיות לא בלועות לשון).

בנושא התכווצויות – חשוב לשים לב:

1. לסוג ההתקף (מה מתכווץ- כל הגוף, חלק, עיניים, קצף מהפה, אי שליטה על סוגרים, עייפות קיצונית לאחר ההתקף).

2.  זמן- משך ההתקף, במידה וישנה תקופת התאוששות- כמה זמן נמשכת.

ההתקפים יכולים להיגרם על ידי מצבים רבים ושונים, כולל רמת הסוכר  נמוכה בדם, זיהומים, טראומה, מחלות כבד או כליות, או אפילפסיה.

חשוב מאוד להביא את החיה לבדיקה גם לאחר התקף חד פעמי.

 

דימום  דימום קל שנגרם מפציעה נעצר על ידי לחץ ישיר מקומי או במקום קשה להשגה/ דמם פעיל- לחץ על העורק המספק כ5 ס"מ מעל הדימום.

במידה ודמם נעצר בקלות אין צורך למהר לרופא. אם החיה מדממת פעיל, דמם לא נעצר, ישנו דם בשתן, צואה( כאשר הוא מעוכל הצואה נהית שחורה), אם החיה מקיאה דם טרי או שחור, משתעלת דם יש לפנות לווטרינר בדחיפות.

פיגוע – טראומה

הפגיעה יכולה להיגרם מפצעים פנימיים או חיצוניים. פציעות מסוימות עשויות להיות ברורות- כמו פצע או עצם שבורה ואחרות עשויות להיות פחות ברורות, כגון דימום פנימי.  לכן אם החיה נפגעה יש לפקח עליה בקפדנות. יש לשים לב עבור קשיי נשימה, דימום, שתן דמי, יציאות, צליעה, עייפות. כל אלה הם סימנים לא ריצוים מסכני חיים, במידה ומופיע אחד מהם יש לפנות לבדיקה מיידית.

במידה ולחיה מופיעים סימנים הבאים: ערפול הכרה, נשימה מאומצת, קצב לב גבוה או נמוך, חיוורון בחניכיים- קרוב לוודאי חית מחמד שלך עוברת תהליכי הלם.ומקראים כאלה יש לפנותלבדיקה ווטרינרית בדחיפות.

אם חיית המחמד שלכם חווה טראומה רצינית כמו מפגיעת מכונית, הדבר הבטוח ביותר לעשות הוא לפנות  להערכה על ידי רופא וטרינר.

עקיצה – במקרה של עקיצה על ידי דבורה ,צרעה, או כל דבר אחר יש לנקות בעדינות את האזור העקיצה. אם רואים עוקץ ניתן בעדינות להסיר אותו.

לעתים מתפתחת תגובה אלרגית לעקיצות, לכן חשוב להעריך את חיית המחמד שלכם לשעות הקרובות לכל סימן של תגובה אלרגית כגון נפיחות של הפנים או נפיחות מופרזת באזור העקיצה, קשיי נשימה, הקאות או עייפות. אם הבחנתם באחד הסימנים הללו יש לפנות בדחיפות לווטרינר.

 

שיעול – השיעול הוא סימפטום חשוב ולא צריך להתעלם ממנו .ישנן סיבות רבות לשיעול כולל גוף זר, טראומה, דלקת ריאות, ברונכיטיס או אי ספיקת לב. חלקם יכולים להיות מסכני חיים כך הדבר הבטוח ביותר לעשות הוא להביא את חיית המחמד שלך להערכה ווטרינרית.

 

בית חולים וטרינרי באר שבע  >>

שתפו אחרים

נוספים שיכולים לעניין

מעדיפים שנחזור אליכם? 

השאירו פרטים ותיענו בהקדם. 

דילוג לתוכן