מכרסמים כחיות מחמד

מרבית האנשים מאמצים כלב או חתול, אך עבור אנשים שמחפשים חיית מחמד נוחה לתחזוקה – מכרסם הוא פתרון נפלא!

אז מה הכי מתאים לכם – שרקן? ארנב? אולי בכלל צ'ינצ'ילה….?

ריכזנו עבורכם מידע על כל אחד מהמכרסמים המתוקים הפוקדים את מרפאתנו לאחרונה, רגע לפני שתחליטו לגדל אחד מהם בבית.

 

שרקן: (ידוע גם כחזיר ים או קביה)

השרקן הרוויח את שמו ביושר, שכן הוא מאופיין בשריקה ייחודית, וחשוב שתדעו זאת לפני שתכניסו אותו לביתכם.

תוחלת החיים הממוצעת של שרקנים היא כחמש שנים, כאשר שרקן בוגר מגיע למשקל של קילו בערך, ולאורך של כעשרים סנטימטרים.

השרקן זקוק למזון מועשר בתוסף תזונה מסוג ויטמין C, שכן גופו אינו מייצר ויטמין C באופן טבעי. לעיתים, יזדקק השרקן גם לטבליות ויטמין C. במקביל לתזונה המיוחדת – אותם מזונות מתועשים המיועדים לשרקנים ומועשרים בויטמין C, ניתן להעשיר את תפריטו של השרקן בחציר, פירות וירקות.

השרקן זקוק למרחב, על כן, יש לדאוג כי הוא שוהה בכלוב גדול ומרווח, מרופד בקש ובעל כלי שתייה ואכילה מנירוסטה ולא פלסטיק (אותו הוא עלול ללעוס). חשוב למקם את הכלוב במקום שקט, מוצל וממוזג, ולדאוג לנקות את הכלוב פעם בשבוע.

השרקן הוא ידידותי כלפי בני אדם וילדים, ואם תרגילו אותו בהדרגה, הוא יאהב שמחזיקים אותו ומלטפים אותו.

בטבע, השרקן חי בלהקה. על מנת למנוע ממנו בדידות, רצוי לגדל מספר שרקנים, אך יש לשים לב כי הזכרים ינסו להזדווג עם הנקבות, על כן, מומלץ לגדל מספר נקבות יחד. זכרים יחד עלולים לריב ויש לקחת זאת בחשבון. ניתן לגדל נקבה בכלוב עם זכר מסורס.

חשוב לקחת את השרקן אחת לשנה לבדיקה שגרתית במרכז וטרינרי אשר מטפל גם במכרסמים. בחיי השגרה יש לעקוב אחר מצב רוחו, תיאבונו, וכל שינוי שעלול להעיד על חולי.

 

אוגר:

האוגר קיבל את שמו משום שהוא אוהב לאגור את מזונו בשקי לחייו.

תוחלת החיים של האוגר היא כשנתיים – שלוש שנים, כאשר אוגר בוגר מגיע למשקל של 30-100 גרם ולאורך של 15-20 ס"מ, תלוי בסוג האוגר.

האוגר ניזון בעיקר מפירות, ירקות וגרעינים. קיימים מזונות מתועשים המיועדים לאוגרים, אותם ניתן לרכוש בחנויות לחיות מחמד.

האוגר הוא חיה לילית, על כן, יהיה פעיל יותר בשעות הערב, ויבלה את שעות היום במנוחה – שימו לב כי בשעות היום לא ירצה האוגר שיפריעו לו בעת מנוחתו, על כן, הוא עלול לנשוך מתוך מגננה.

יש לדאוג לכלוב נוח עבור האוגר, המצוייד בכלי מזון ושתייה וצעצועים שיעסיקו אותו ויאפשרו לו לפרוק אנרגיה. הקפידו למקם את הכלוב במקום מוצל, שקט וממוזג. שימו לב – רצוי להימנע ממצע נסורת, חלק מהנסורות עשויות להיות רעילות עבור האוגר, מה גם שיש לו נטייה לאכול את מצע הנסורת. ניתן לרכוש מצע ספוג או לרפד בנייר טואלט.

האוגר חי לבדו ואינו זקוק לחברה, רצוי לגדלו לבדו. האוגר הוא חיה חברותית, ואם תרגילו אותו מגיל צעיר, הוא יסכים שתרימו אותו ותלטפו אותו, כל עוד תעשו זאת בעדינות ולא תפריעו לו בשעות מנוחתו.

פרט שחשוב לדעת אודות אוגרים – הם מתרבים בקצב מסחרר! יש להפריד זכרים מזכרים אחרים וזכרים מנקבות. במידה וישנה אוגרת בהריון, יש להפרידה מגוריה מיד לאחר ההמלטה, שמא היא תפגע בהם. את הגורים יש להזין בבקבוק הזנה מיוחד ופורמולה המיועדת להזנתם, זאת עד אשר יהיו בוגרים דיים לאכול באופן עצמאי.

האוגר ידוע כחיה שכמעט ואינה סובלת מתחלואה כזו או אחרת, אך יש לשים לב להתנהגותו ולהרגלי אכילתו ולפנות למרכז וטרינרי אשר מטפל גם במכרסמים במידה ומבחינים בהתנהגות חריגה.

 

צ'ינצ'ילה:

צ'ינצ'ילה, מהמילה צ'ינצ'ה , שמשמעותה "קטן" על פי ילידי הרי האנדים.

תוחלת החיים של הצ'ינצ'ילה נעה בין 15 – 20 שנים, כאשר צ'ינצ'ילה בוגרת מגיעה למשקל של 500-800

גרם ולאורך של 45 ס"מ בממוצע.

הצ'ינצ'ילה היא חיה צימחונית, הנהנית מפירות וירקות (שימו לב כי ירקות ופירות ירוקים עלולים לגרום לשלשולים). ישנם מזונות מתועשים המיועדים לצ'ינצ'ילות, אותם ניתן לרכוש בחנויות לחיות מחמד.

הצ'ינצ'ילה אוהבת להסתתר ולשחק, על כן, יש להציב בכלוב קופסה או גזע עץ חלול. יש להחזיק את הצ'ינצ'ילה בכלוב מתכת גדול וגבוה, אשר יאפשר לה לנוע בחופשיות. יש לרפד את הכלוב בנייר עיתון או נסורת ולמקמו במקום מוצל ושקט. יש להקפיד על מקור שתייה זמין בכלוב, ועל ניקיון הכלוב והמצע, אותו רצוי להחליף לפחות פעם בשבוע

 

ארנב:

תוחלת החיים של הארנב נעה בין 6-12 שנים, תלוי בסוג הארנב בגזע הארנב. גודל ומשקל הארנב משתנה אף הוא בהתאם לגזעו של הארנב.

הארנבים הם חיות נוחות ונעימות, אך שימו לב כי הם אינם אוהבים כאשר מחזיקים אותם ועלולים לתקוף, על כן, הימנעו מלהרים אותם וללטף אותם מיד עם הגיעם הביתה, תנו להם להתרגל אליכם, לחוש בביטחון – לאט לאט תיבנה מערכת יחסים שתאפשר להם להתקרב אליכם ולהתרגל למגע.

הארנב זקוק לשטח גדול שיאפשר לו לנוע בחופשיות. מומלץ כלוב גדול עד כמה שניתן, מרווח וגבוה. על כל פנים, יש לאפשר לארנב לשהות לעיתים גם מחוץ לכלוב, לפרוק אנרגיות ולהתרוצץ. את הכלוב חשוב לרפד בנייר, קש או נסורת מעץ הצפצפה. הקפידו לנקות את הכלוב לפחות פעם בשבוע ותדאגו לספק לארנב שתייה בכלי מתאים, רצוי עשוי מנירוסטה, אותו לא יכרסם.

שימו לב כי הארנבים אוהבים מאוד לכרסם כל דבר, אז אם בכוונתכם לשחרר אותו לטיול ברחבי הבית או הגינה, הרחיקו כל דבר החל בריהוט ועד לכבלים של טלפון או חשמל.

הארנב ניזון מחציר וירקות, בשילוב עם מזון מתועש יבש המיועד לארנבים, אותו ניתן לרכוש בחנות לחיות מחמד.

חשוב להקפיד על בדיקות תקופתיות אצל וטרינר המטפל גם במכרסמים, על מנת לשמור על בריאותו של הארנב.

 

יותר ויותר אנשים מחליטים לגדל בבית דווקא מכרסמים. המכרסמים הם חיות קסומות, נוחות ונעימות מזג. עכשיו, כשסיפקנו לכם את כל המידע אודות מכרסמים אידיאליים לגידול בבית, גם אתם תוכלו לאמץ לכם מכרסם מתוק שיהפוך לחלק בלתי נפרד מהמשפחה.

מרכז וטרינרי אורטופט מעניק טיפול רפואי לכל סוגי חיות המחמד, גם למכרסמים – ליעוץ אודות מכרסמים ולקביעת תור, פנו עוד היום 08-6435030 / 054-6486366

שתפו אחרים

נוספים שיכולים לעניין

מעדיפים שנחזור אליכם? 

השאירו פרטים ותיענו בהקדם. 

דילוג לתוכן