המלטה אצל כלבים – המדריך המלא

רגע לפני שאנחנו מדברים על שלב ההיריון עצמו אולי כדאי להתייחס לשלב אחד שקודם לו.  אצל כלבות הדברים פועלים קצת אחרת שמדברים על ייחום, אצלן מגיע תקופת הייחום בסך הכול פעמיים בשנה (ישנם מקרים שגם רק פעם אחת). תקופת הייחום אורכת בסך הכול 3שבועות וזו למעשה התקופה בה הכלבה יכולה להיכנס להיריון.

איך אפשר לזהות שהכלבה שלי בייחום?

ברוב המקרים זה מתבטא בשינויים פיסים אצל הכלבה: תהיה הפרשה של דם מאיבר המין, נפיחות ולמקרים מסוימים מתבטא בחוסר שלווה של הכלבה. מי שיודע לזהות מרחוק סימנים אלו הם הכלבים הזכרים,כך שאם פתאום יש התעניינות יתר מצד זכרים זה גם כן מעיד שהכלבה אכן בשלב הייחום.

איך אדע שהכלבה נכנסה להיריון?

פשוט היו ערניים להתנהגות השגרתית של הכלבה, כלבה בהיריון תבטא סימנים מקדימים שיכולים להתבטא במספר דרכים כגון התיאבון יורד, יותר אדישות מצידה,התנפחות של הפטמות. שלב ההיריון ההתחלתי יגרום לכלבה להיות עייפה יותר מהרגיל עם צורך להיות באזור שלה, זכרו כי זה טבעי ואין היא בדיכאון או משהו כזה. החדשות הטובות הן שמדובר בפרק זמן חולף, ברוב המקרים לאחר מספר שבועות בלבד היא תחזור לעצמה ותהיה יותר אקטיבית…

שלב ההמלטה מתקרב, מה עושים?

השלב הראשון הוא להכין מקום מתאים. חשוב ליצור אזור נוח ונעים בו היא תרגיש בנוח בזמן הלידה, אם לא יהיה מוכן עבורה היא תחפש בעצמה (לא תרצו שהספה תהפוך לחדר לידה). טיפ, השיגו מספר שמיכות ישנות ש"עשו את שלהן" ועשו בהן שימוש.
הדרך היעילה ביותר לדעת מתי מגיע הזמן היא בעזרת מעקב אחר טמפרטורת הגוף של הכלבה,לפני שהכלבה ממליטה חום גופה יורד מספר פעמים בפרק זמן של שתיים עשר שעות. טמפרטורת הגוף הנורמלית היא 39 מעלות וב-24 השעות לפני ההמלטה יהיו ירידות של טמפרטורת הגוף לאיזור ה-36 מעלות. אולי כדאי לציין כי יש אנשים שמעדיפים נוכחות של ווטרינר בזמן ההמלטה, זה הזמן לעדכן אותו שיהיה זמן עבורכם ב-24 שעות הקרובות (במקרה הזה טוב להיות עם ווטרינר שמעניק שירותי חירום).

הגיע הזמן, שלב ההמלטה…

הדבר הראשון שכדאי לציין הוא שלרוב לא מומלץ להתערב בתהליך עצמו, הטבע דאג לספק לכלבה את האינסטינקטים הדרושים כדי לדעת מה לעשות, רק במידה ויש סיבוכים כדאי להתערב והדרך הטובה ביותר היא פשוט להיעזר בווטרינר שיודע באמת מה צריך לעשות…

בשלב ההתחלתי תוכלו לזהות מצד הכלבה התנהגות לא רגועה שיכולה להתבטא אפילו בהתעלמות מצד הכלב מול כלדבר. בשלב הבא יתחיל התהליך עצמו כאשר כמעט תמיד ראשית ייפלט נוזל ירוק, אז אל דאגה זה טבעי. בשלב הבא כבר מגיעים הגורים המתוקים, כדאי לדעת כי אצל כלבים זה בסדר גם במצב בו הם יוצאים עם הראש וגם אם להיפך.
הכלבים הקטנים יופיעו עם שקיק דקה, הכלבה תדאג להסיר זאת מהם ובמידת הצורך ניתן לעזור לה מעט באמצעות מטלית לחה. לאחר ההמלטה לכלבה יהיה צורך פשוט לנוח במשך כמהשעות, פשוט תנו לה מרווח.

 

מתי כדאי לפנות לווטרינר?

אם אתם מרגישים שמשהו בתהליך ההמלטה לא כשורה הטיפ הטוב ביותר הוא פשוט לא לקחת סיכונים ולהיעזר בווטרינר מומחה שיסייע לכם בתהליך.  בכל זאת, הנה מספר מקרים שצריכים להדליק אצלכם נורה אדומה…
– במידה ולאחר הפרשת הנוזל הירוק עובר זמן ולא מתחילה ההמלטה עצמה.
– יש מרווח של מספר שעות בין המלטה של כל גור, אם עבור 3 שעות ולא יוצא גור נוסף לדוג'.
– ישנם סימנים ברורים של צירים ובמשך מספר שעות לא מגיעה שלב ההמלטה.
– במקרה בו גור נתקע והכלבה לא מצליחה לשחרר אותו.

 

ההמלטה עברה בהצלחה, מה השלב הבא?

ראשית, מזל טוב על הגדלת המשפחה. ברוב המקרים מכאן הטבע פשוט עושה את שלו וכל שנותר לכם הוא לדאוג לסביבה נוחה ובטוחה לכלבה ולגורים שלה. כבר תוך מספר שעות הגורים יניקו ויתחילו לאכול ולגדול… חשוב לציין כי כדאי לבקר אצל הווטרינר לאחר 3 שבועות בממוצע לוודא שהכול תקין ולקבלת הדרכה עבור השנה הראשונה של גור כלבים.

 

מרפאה ווטרינרית אורטו-Pet בבאר שבע. 

שתפו אחרים

נוספים שיכולים לעניין

מעדיפים שנחזור אליכם? 

השאירו פרטים ותיענו בהקדם. 

דילוג לתוכן