הכל על סירוס ועיקור כלבים וחתולים

מה חשוב לדעת בנושא של סירוס ועיקור? האם כדאי לעשות זאת? באיזה גיל כדאי לבצע זאת?

ראשית, נתחיל ונסביר את המשמעות של הביטויים סירוס ועיקור: 

סירוס כלב  / חתול – למעשה מדובר בהליך פשוט ומהיר שמבוצע תחת הרדמה כללית, שבמהלכו האשכים מוצאים מהגוף לחלוטין, באמצעות חתך קטן בשק האשכים.
עיקור כלבה / חתולה – הליך שמבוצע תחת הרדמה כללית, אשר במהלכו מוציאים מהגוף את השחלות, באמצעות חתך מעל הטבור, או בתהליך לפרוסקופי בו הניתוח מבוצע בתוך חלל הבטן עם מכשור זעיר ומינימום חתכים (תלוי בסוג החיה ומשקלה).
אנשים רבים שואלים – "למה לי לסרס או לעקר את חיית המחמד שלי?"
ובכן, נתחיל בזכרים :
יתרונות סירוס כלב:
1. הורדת רמת תוקפנות כלפי זכרים אחרים או בני אדם (בחיפוש אחר נקבות להזדווגות או סתם במפגש עם זכר אחר).
2. מניעת סימון טריטוריה בשתן ברחבי הבית, הגינה ובכלל.
3. מניעת אפשרות להזדווגות והכנסת נקבות להריון לא רצוי.
4. מניעת סיבוכים רפואיים עתידיים, כגון: סרטן הערמונית, גידולי אשכים, דלקות אשכים וצינורית זרע ועוד.
5. מניעת התנהגות מנית, כמו ניסיון "הזדווגות" עם חפצים, בני אדם.
6. מניעת ניסיונות בריחה מהבית, בניסיון למצוא נקה להזדווגות.
אשכיו של גור הכלבים מתחילים להפריש את ההורמון הזכרי – טסטוסטרון, בגיל 6-12 חודשים בערך. עם הפרשת ההורמון, יחולו שינויים התנהגותיים,  כמו סימון טריטוריה על ידי הרמת רגל ומתן שתן בצורה מוגברת, תוקפנות כלפי כלבים זכרים אחרים ואף כלפי בני אדם, רחרוח נקבות וניסיון לזווג אותן, ניסיונות בריחה מהבית, הגינה או בזמן טיול רגלי על מנת למצוא נקבה לזיווג, ניסיון "לזווג" בני אדם וחפצים, בעיות התנהגות וחוסר ציות ומשמעת.
נוסף לכך, קיים תמיד הסיכון כי יתפתחו בעיות רפואיות – סוגי סרטן הקשורים למערכת הרבייה (ערמונית, אשכים), דלקות במערכת הרבייה, הפרשות מאיבר המין ועוד.
לאור זאת, הממלצה היא כמובן לסרס את הכלב, בסמוך לגילויי ההתנהגות המינים (וויש הגורסים כי מומלץ אף לפני שהסימנים ההתנהגותיים מופיעים).
הסירוס ימנע את האפשרות להזדווג ולעבר נקבות, יסייע להפסיק את ההתנהגות המינית דוגמת אוננות (מי מאיתנו לא ראה כלב ש"מתאהב" באיזה דובי או כרית?) יש לתפוס את הנושא בזמן ולמהר לסרס, לפני שההתנהגות הזו הופכת לקיבעון ואינה חולפת גם לאחר הסירוס – במקרה כזה, יש להתייעץ עם מאלף או מטפל התנהגותי, וכמובן, ימנע סימון טריטוריה בשתן, תוקפנות יתר ואף בעיות בריאותיות דוגמות סרטן הערמונית וסרטן האשכים.
סירוס כלב הוא הליך פשוט ומהיר יחסית. ההליך מתבצע בהרדמה מלאה, באמצעות חתך קטן. החתך נסגר בסיכות והכלב משוחרר באותו היום לביתו להמשך החלמה, עם קולר אליזבת (קונוס) על מנת שלא ילקק את איזור הניתוח, אנטיביוטיקה וכדורים לשיכוך כאבים. במרבית המקרים, הכלב חוזר לעצמו כבר למחרת, ומגיע כעבור 10 ימים להסרת הסיכות.
יתרונות סירוס חתול:
 1. מניעת סימון טריטוריה בשתן ברחבי הבית ובארגז החול.
2. מניעת תוקפנות כלפי חתולים זכרים אחרים.
3. מניעת האפשרות להזדווג ולעבר חתולה ובכך מניעת הריון וגורים לא רצויים.
4. מניעת ניסיונות בריחה מהבית על מנת להזדווג.
5. מניעת סיבוכים רפואיים אפשריים, כגון סרטן הערמונית, סרטן האשכים, דלקות ועוד.
בדומה לגור כלבים, גם אשכיו של גור החתולים מתחילים להפריש טסטוסטרון בגיל 7-12 חודשים, ובעקבות הפרשת ההורמון, חלים שינויים התנהגותיים, הכוללים סימון טריטוריה, תוקפנות כלפי חתולים זכרים אחרים וניסיונות בריחה מהבית על מנת למצוא זיווג. סירוס החתול ימנע להפסיק התנהגויות אלה, וימנע סיבוכים רפואיים בעתיד.
סירוס חתול הוא הליך מהיר ופשוט, המתבצע תחת הרדמה מלאה. החתך כה קטן, על כן אינו נסגר בתפרים או סיכות, אלא מתאחה לבדו. החתול משתחרר באותו היום לביתו, עם אנטיביוטיקה ושיכוך כאבים (לעיתים התרופות ניתנות מראש בהזרקה ואין צורך בטיפול תרופתי אחרי הפרוצדורה) וחוזר מהר מאוד לשגרת חייו.
עתה נעבור לנקבות:
יתרונות עיקור כלבה:
1. מניעת הריונות לא רצויים.
2. מניעת ייחום ודימום בזמן הייחום.
3. מניעת סיבוכים רפואיים, כגון: פיומטרה (דלקת רחם), גידולי עטינים, סרטן רחם ועוד.
4. מניעת בעיות התנהגותיות, כגון יללות ויבבות בעת יחום, סקרנות של זכרים סביב הנקבה בעת טיול וניסיונות הזדווגות.
גורת כלבים מגיעה לבשלות מינית בערך בגיל 6 חודשים. מערכת הרבייה שלה משחררת לגופה הורמון נקבי – "אסטרוגן". הכלבה נכנסת ל"ייחום" ומוכנה להזדווגות. משך הייחום משתנה מגזע לגזע (מספר ימים – מספר שבועות)  וההפרש בין ייחום לייחום גם הוא משתנה – יש שמתייחמות 4-5 פעמים בשנה, יש שמתייחמות שעמיים בשנה בלבד). במהלך הייחום, הכלבה "מודיעה" על כך לזכרים סביבה, על ידי השמעת קולות שונים והפצת ריח. בעת הייחום, יתחיל דימום וגינלי ואיבר המין יתנפח. עיקור כלבה ימנע ייחום, התנהגות קולנית ודימום, הריונות לא רצויים, מחלות וסיבוכים רפואיים.
עיקור כלבה מתבצע תחת הרדמה מלאה, באמצעות חתך (בגודל משתנה, בהתאם למשקל וגזע) בבטן. במהלך הניתוח מוציאים את השחלות של הכלבה (יש שבוחרים להסיר גם את הרחם). העור נסגר בסיכות, והכלבה משוחררת באותו היום לביתה, עם קולר אליזבת (קונוס) על מנת למנוע ממנה ללקק את איזור הניתוח. הכלבה תקבל אנטיביוטיקה וכדורים לשיכוך כאבים למתן בבית. כבר למחרת הניתוח, אמורה הכלבה להתחיל לחזור לעצמה. כעבור 10 ימים תגיע הכלבה להסרת הסיכות.
יתרונות עיקור חתולה:
1. מניעת הריונות לא רצויים.
2. מניעת התנהגות לא רצוייה (יללות רבות ורמות, התגלגלות על הרצפה, הרמת אגן) בזמן ייחום.
3. מניעת סיבוכים רפואיים כגון: גידולי טינים, סרטן רחם ועוד.
גם גורת החתולים תתחיל להפריש הורמונים ולהיות מוכנה להזדווגות בגיל 6 חודשים בערך. ה"אסטרוגן" מופרש בגופה והיא נכנסת לתקופת יחום. היחום מתבטא ביללות רמות, הרמת האגן לתנוחת זיווג והתגלגלות על הרצפה. הייחום בחתולות ביתיות נמשך מספר ימים, אך יכול לשוב על עצמו שוב ושוב עד שהחתולה תתעבר. עיקור החתולה ימנע הריונות לא רצויים, התנהגות לא רצוייה בעת הייחום וסיבוכים רפואיים.
עיקור החתולה מתבצע תחת הרדמה מלאה, באמצעות חתך קטן בבטן. במהלך הניתוח מוציאים את השחלות של החתולה (יש שבוחרים להסיר גם את הרחם). העור נסגר בסיכות והחתולה משוחררת הביתה כעבור כמה שעות, עם קולר אליזבת (קונוס), אנטיביוטיקה וכדורים לשיכוך כאבים. החתולה חוזרת לתפקוד למחרת, ומגיעה כעבור 10 ימים להסרת הסיכות.
לסיכום, מומלץ לשקול את האפשרות של עיקור או סירוס חיית המחמד שלכם, מאחר וקיימים יתרונות רבים לפעולה זו. חשוב לציין כי קיים גם סיכון, כמו בכל פעולה כירורגית, אך בהשוואה ליתרון העצום הטמון בביצוע ההליך הן מבחינה בריאותית, הן מבחינה כספית והן מבחינה הומנית, מדובר בפעולה ששווה לבצע. יש לזכור כי ההליך מבוצע על ידי וטרינרים פעמים רבות, תחת הרדמה מלאה, כך שאינו כרוך בסבל של החייה – לרוב חוזרים הביתה מאוחר יותר באותו יום שמחים בדיוק כפי שהיו מקודם.

שתפו אחרים

נוספים שיכולים לעניין

מעדיפים שנחזור אליכם? 

השאירו פרטים ותיענו בהקדם. 

דילוג לתוכן