הרעלות בקרב בעלי חיים

לשמור על חיית המחמד שלך בפני הרעלה…

1. הרעלות בבעלי חיים
הרעלות הינן אחד המצבים מסכני החיים בהם נתקלים וטרינרים. כלבים וחתולים חשופים לרעלים שונים הן בתוך הבית וגם במהלך הטיולים עם הבעלים. במאמר זה נדבר על מספר הרעלות בהם אנו נתקלים ברפואה וטרינרית ועל הטיפול בהם.

2. הרעלת רעל עכברים –זוהי אחת ההרעלות הנפוצות ביותר בכלבים וחתולים. ההרעלה גורמת לפגיעה בקרישת הדם וכתוצאה מכך לדימום בלתי נפסק. במקרים רבים נגרם דימום פנימי אל חלל בית החזה, בשל כך הסימן הראשון להרעלה הוא קשיי נשימה בשל הדם המצטבר בבית החזה אשר מפריע לפעולה התקינה של הריאות. נקודה שחשוב לדעת לגבי הרעלה זו היא שרעל עכברים פועל בד"כ כיומיים – שלושה לאחר בליעתו; כך שאם אתם לא רואים סימנים, לאחר אכילת חומר החשוד כרעל, לא ניתן לדעת בוודאות האם הכלב הורעל. בכדי לאבחן את ההרעלה יש לבצע בדיקת דם לתפקודי קרישה. הרעלת רעל עכברים דורשת טיפול חירום בבית חולים וטרינרי. הטיפול כולל מתן פלאסמה (נוזל הדם של כלב אחר) לשם אספקת חלבוני הקרישה החסרים לכלב ומתן הנוגדן להרעלה שהוא ויטמין קיי. באמצעות טיפול מהיר, במידה והכלב מגיע בזמן, ניתן להצילו.

3. הרעלת רעל נגד חלזונות –הרעלה הנראית בחורף בעיקר. הרעל המפוזר בד"כ כנגד חלזונות וחשופיות רעיל ביותר לכלבים ולמרבה הצער גם טעים להם. ההרעלה גורמת לפרכוסים קשים ובמקרים רבים,ללא טיפול מיידי היא גורמת למוות. הטיפול כולל נוגדי עוויתות וחומרי מרגיעים נוספים ובמקרים רבים הווטרינר צריך להרדים את הכלב למספר שעות באמצעות חומרי הרדמה בכדי לעצור את הפרכוסים הקשים.

4. הרעלת זרחנים אורגניים –בד"כ זו אחת ההרעלות הנגרמות במכוון וגורמת לרעידות שרירים, ריור, דימוע, שלשול ופרכוסים. בדומה להרעלות הקודמות יש להביא את הכלב בהקדם אל בית חולים וטרינרי  לקבלת טיפול ספציפי כנגד הרעל וטיפול תומך. אבחון הרעל יכול להיעשות ע"י הווטרינר באמצעות בדיקת דם או תוכן קיבה. בקבלת טיפול מהיר קיים סיכוי טוב להציל את הכלב.

5. הרעלות מחומרים ביתיים –אלו יכולים להיות תרופות כגון אקמול (רעילה מאוד לחתולים ומעט פחות רעילה לכלבים), משככי כאבים, נוגדי חרדה ודיכאון, תרופות לב ועוד. הרעלות אלו נפוצות יחסית ולכן חשוב ביותר למנוע אותן ע"י אכסון התרופות בארון נעול באזור בו אין גישה לבעלי החיים.

6. מאכלים בייתים שונים יכולים להיות גם רעילים לכלבים וחתולים. מאכלים אלו כוללים שוקולד, שום, בצל,ענבים, צימוקים, אלכוהול ועוד. בכל בליעה של אחד ממאכלים אלו מומלץ להביא את הכלב אל בית חולים וטרינרי לבדיקה וטיפול מתאים.

7. הרעלות מצמחים – קיימים מספר צמחים היכולים לגרום להרעלות. השניים הנפוצים בארצנו כוללים שושן צחור הגורם לכשל כליות בחתולים וציקס (סוג של דקל ננסי הנפות בגינות בישראל), הגורם לכשל כבד ולעתים לפגיעה בלבלב.

לסיכום,  ניתן לראות כי הגורמים להרעלות בחיות מחמד הם רבים יחסית. שמרו היטב על בעלי החיים שלכם ומנעו מהם סבל,הגבילו את הגישה לתרופות וצמצמו את השימוש ברעלים וחומרי הדברה בגינת הבית.

נכתב ע"י דר' תומר ויינגרם

בית החולים הווטרינרי בכפר הירוק

שתפו אחרים

נוספים שיכולים לעניין

מעדיפים שנחזור אליכם? 

השאירו פרטים ותיענו בהקדם. 

דילוג לתוכן