דלקת רחם – פיומטרה

יש לכם כלבה או חתולה, כזו שלא עברה עיקור ובעיקר שגילה מבוגר?
לפניכם מידע חשוב ומציל חיים!

מהי דלקת רחם?

דלקת רחם, או בשמה הלועזי פיומטרה,  הינה מחלה מסכנת חיים, אשר מופיעה בכלבות וחתולות לא מעוקרות, ונגרמת בעקבות רמה גבוהה של הורמון הפרוגרסטרון (הורמון נקבי) בדם, המקיימת תנאים מתאימים להתפתחות דלקת.

הדלקת מתרחשת בעיקר בתקופות שלאחר ייחום, ונפוצה יותר בגיל מבוגר – אך יכולה להופיע בכל גיל.

חשוב להבהיר – דלקת רחם הינה מחלה שכיחה יחסית, המופיעה אצל 25% הנקבות הלא מעוקרות. זהו מצב חירום היכול להסתיים במוות ומחייב טיפול מיידי!

הדלקת נגרמת כתוצאה מחיידקים שחדרו ונלכדו בחלל הרחם לאחר הייחום. החיידקים מתרבים ומפרישים רעלנים הפוגעים במערכות הגוף ומובילים להצטברות של הפרשות מוגלתיות.

הפרשות אלה יכולות להופיע בפתאומיות ולגרום לקרע בדופן הרחם, לזיהום בחלל הבטן ואף להגיע לזרם הדם. מצב זה הינו מצב מסכן חיים, הדורש ניתוח חירום להסרת הרחם המזוהם.

איך נזהה דלקת רחם?

אפטיות, חוסר תיאבון, הקאות ושלשולים, חום, שתייה מרובה והשתנה מרובה, הפרשות וגינליות – כל התופעות הללו יאפיינו כלבה או חתולה חולה.

אם הופיעו סימנים אלה, יש לפנות במהרה וללא דיחוי לטיפול חירום במרפאה וטרינרית.

מה יעשה הוטרינר עם הגעתנו למרפאה?

הוטרינר יבצע בדיקה פזיולוגית כללית, בה ימוש את איזור הרחם על מנת לבדוק האם האיזור רגיש ומוגדל.

לאחר מכן, תילקח בדיקת דם מלאה, אשר תצביע על מצב דלקתי.

בנוסף, תבוצע בדיקת  אולטראסאונד, על מנת לבדוק האם קיים נזק באיברים נוספים.

בהתאם למצב הכלבה / החתולה, יוחלט האם ניתן להעניק טיפול תרופתי המבוסס הורמונים ואנטיביוטיקה, או,

במרבית המקרים המצב יחייב ניתוח חירומי מציל חיים, בו יוסרו הרחם והשחלות ויאוחו איברים שניזוקו (אם קיימים כאלה)

כיצד ניתן למנוע את המחלה?

על מנת למנוע את המחלה, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לבצע עיקור לכלבה/חתולה עוד בגיל צעיר (החל מגיל חצי שנה). עיקור בגיל צעיר מונע מחלות רבות, בין הייתר התפתחות של סרטן העטינים.